Dag 15 (Extra Bernini mysterie editie)

15 juni 2018 - Rome, Italië

Vanaf het moment dat we besloten Rome te gaan bezoeken dacht ik gelijk aan het Bernini mysterie van Dan Brown. Ik besloot het boek nog een keer te lezen tijdens onze reis onderweg naar Rome. Het leek me aardig om de sleutelplekken uit het boek te markeren, want uiteindelijk ga ik er toch naar op zoek.

Castel St. Angelo1Van Santi's aardse graf met duivelsgat,
Mystieke teek'nen, kruislings door de stad,
Het lichtend pad is daar, en beidt uw tocht,
Laat engelen u wijzen wat u zocht.

Vanuit het Vaticaan steken we de Tiber over bij Castel St. Angelo richting het Pantheon.

Pantheon

Pantheon2De oculus (het duivelsgat) van het Pantheon.

Pantheon3In een van de nissen moeten we de tombe van een Rafael kunnen vinden.

Na enig speurwerk zou dit dan het graf moeten zijn.

Pantheon4 Pantheon5 Pantheon6

en daar ligt de grote meester dus. Helaas is dit het verkeerde aardse graf van Santi Rafaël.

Op naar het Piazza del Popolo dus, waar de twee identieke kerken Santa Maria dei Miracoli en de Santa Maria di Montesanto staan.

De accuratesse van het boek van Dan Brown is echt geweldig en heeft zeker een spanningselement aan het bezoek aan Rome toegevoegd.