Dag 15 en 16 (Dubrovnik)

2 juli 2017 - Dubrovnik, Kroatië

Vanuit Split vertrekken we richting Dobrovnik. Het is een lange rit (5 uur) maar de prachtige uitzichten in de bergen en later ook aan de kust maken het een plezierige rit. 2 keer in de rij bij de grens om door een stukje Bosnië Herzegovina (schat 15km) te komen.

We parkeren einde middag het huisje op wielen op Camping Pod Maslinom ongeveer 14km boven Dubrovnik. Een kleine camping maar met prima voorzieningen. We worden naar een plek gebracht en alles wordt vriendelijk uitgelegd.

Bij campingWe lopen even voor wat verkoeling naar de zee. Man wat een steil pad (15%). Dat wordt klimmen straks terug. We nemen een duik en eten wat aan het water.

Mooi uitzicht hebben we wel.

Camping

De volgende morgen gaan we naar de oude binnenstad van Dubrovnik. We wachten op de bus voor bij de camping. Er stopt een taxi en neemt ons en een Duits koppel mee voor €10,-, dat slaan we niet af en rijden met een uiterst vriendelijke taxi naar de ingang van de oude stad, onderweg krijgen we nog een gratis lesje Kroatisch.

ingang oude stadWe lopen de oude binnenstad in en de eerste indrukken zijn al prachtig. Ik had veel verwacht van deze stad. Eerlijk gezegd overtreft het zelfs mijn verwachtingen. De stad die zwaar geleden had tijdens de Joegoslavische burgeroorlog is prachtig hersteld.

oude binnenstadWe lopen door de stad heen voordat we de stadsmuur op gaan. werkelijk overal waar je kijkt is zicht erg mooi.

binnenstad binnenstad 2 binnenstad kerk

We lopen nog even door de haven en om een deel van de stadsmuur.

Dubrovnik haven z buiten de muur

We gaan de stadsmuur op en deze prachtige muur loopt helemaal rond de oude stad. Vanaf hier genieten we van het uitzicht naar zowel de zee als naar de daken van de stad.

Een sfeerimpressie:

Dubrovnik fort  Fort Op de muur op de muur 2

op de muur 3 fort 2 buitenkant muur Fort Fred

Fred op muur kiekeboe

op de muur 4 vanaf de muur Dubrovnik haven vanaf muur daken

Fred op muur 2 Fred toren Jolanda muur

Jolanda op muur IMG_6001 (2)

IMG_6008 (2)Na deze wandeling hebben we dorst en honger dus we zoeken een terrasje op en kijken naar de vele toeristen, de bussen vol blijven maar komen. Naast een terras staat een vrouwtje met papegaaien en Jolanda neemt er nog 1'tje op haar arm :)

Bij de hit serie Game of Thrones, vanaf het 2e seizoen, spelen de scenes in Kings Landing zich af in Dubrovnik. De muren, het fort voor de oude stad en diverse pleinen in de stad zelf zijn decor voor de serie.

IMG_6003 (2)Nu we dit weten bezoeken we uiteraard de ‘Game of Thrones winkel’ met de troon voordat we een taxi nemen terug naar de Camping.

IMG_6004 (2)

Dovidenja,

Fred en Jolanda

1. Bep van de Luijtgaarden:
    2 juli 2017
    Wat is het daar super mooi Jolanda en Fred !!!.