Dag 13 en 14 (Split)

30 juni 2017 - Stobrec, Kroatië

Deze morgen besluiten we om naar Split te rijden 275km verder. De afgelopen nacht zijn we getrakteerd op wat verkoelend water, met bakken kwam het uit de hemel zetten, maar gelukkig is er in de morgen niets meer van te zien.Het eerste stuk weer rijden we weer op D1 richting het zuiden. Gemiddeld 50km uur. Maar even later rijdt het wat vlotter en als we eenmaal op de tolweg aankomen lijkt het of we de weg hebben afgehuurd.

OnderwegWe gooien de tank maar weer eens vol van het rijdend huisje en nemen even een cappuccino en wat vers fruit. Het uitzicht in prachtig als we onze weg richting de kust voortzetten.

Camping Strobec splitAan het eind van de middag parkeren we op Camping Stobrec 7km onder split. We nemen een mooi ruim plaatsje vlakbij zee. Waar we dan ook even een duik nemen in de baai waar de camping aan ligt.

IMG_2499 (2)

Strand camping Baai camping

Avond campingIn de avond drinken we wat op de camping met uitzicht op de baai. Ik neem nog een nachtmutsje (Cuba Libre) voordat we onder de wol (nou hier een dun laken) gaan.

De volgende morgen nemen de lokale bus naar het centrum van split. De historische binnenstad die eigenlijk één groot Romeins monument is. Echter door de vele toeristische winkels en terrassen moet je er wel doorheen kijken.

Split 1We wandelen op de Riva (boulevard) die redelijk modern is en gericht op de vele toeristen.

Split havenWe staren even over de mooie blauwe zee.

Zodra we de door de historische stadspoorten het hart van Split binnen wandelen, staan we er eigenlijk meteen middenin het Diocletian’s Paleis. Het paleis werd in de 4de eeuw gebouwd en staat sinds eind jaren ’70 op de UNESCO werelderfgoed lijst. Het is een netwerk van tempels, paleizen, gangetjes en tunnels. Het Diocletian’s Paleis was ook het decor voor Games of Thrones.

Hieronder een impressie:

Split 2 Split 3 Split 4 Stadsmuur split

Split samen bij beeldGrgur Ninski (Bisschop of Nin) 8,5 meter hoog beeld. Over zijn teen wrijven zou geluk brengen. Het beeld houdt er een glimmende teen aan over.

Grgur Ninski

Split 5 Split paleis Klokkentoren Split 6

Lunch split 3Voor de lunch lopen we trappen op naar het park Marjan. Het is een even klimmen bij deze hoge temperaturen maar het uitzicht en de lekkere lunch (Pasta met truffelsaus en Prosciutto) maken dat meer dan waar. We kijken uit over het oude deel van de stad.

Lunch split Lunch split 2

Lunch met uitzicht op split

Eenmaal weer beneden struinen we wat marktjes af en scoren nog een een rugzak, tasje voor Jolanda en paar nieuwe havaianas slippers.

Op de camping is het een duik, eten, douchen en relaxen.

Dovidenja,

Fred en Jolanda