Dag 19, 20 en 21 (Sibenik)

6 juli 2017 - Sibenik, Kroatië

We verlaten de hutje-mutje camping op het eiland dat net onder Trogir ligt. Opnieuw naar de 2 kleine bruggen als enige verbinding met het vaste land. Al snel schuiven we aan in een lange rij die maar af en toe een auto opschuift. Als me eenmaal de over de bruggen zijn is vrij rijden richting Sibenik, onze volgende bestemming. Ongeveer 60km verder langs een mooie kustweg, althans als ik niet weer een verkeerde afslag had genomen en niet slingerend met haarspeldbochten richting de bergen was gegaan (zonder een plek om te keren). Het valt mee, ik ga aan de kant voor een groep motorrijders, want ik weet hoe irritant het is om achter een camper te moeten zitten op mooie stuurwegen.

Camping solarisWe rijden door en parkeren een uurtje later de woonauto op Camping Solaris op 7km van het oude centrum van Sibenik. Na al de bezoeken en uitstapjes in de hitte besluiten we om hier even uit te rusten en blijven hier 4 dagen. De camping is van alle gemakken voorzien (zwembad, zee, restaurants, strandbar, strandclub enz.). We duiken de zee in en doen wat boodschappen op in de grote winkel op de camping/resort en kijken naar de zonsondergang aan het water.

Camping zwembad Zon Zonsondergang

Kerk st JohnDe volgende dag gaan we op de fiets naar Sibenik. Parkeren deze en lopen het oude autovrije centrum in. Bezoeken het hoogtepunt van de stad, de prachtige St. Jakob Kathedraal uit de 15e eeuw, die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. De kathedraal van wit steen is op een wel heel unieke wijze gebouwd; zonder ook maar één enkele spijker, hout, of ander bevestigingsmateriaal, de St. Jakob kathedraal bestaat uitsluitend uit steen. De kathedraal was vrij onbekend totdat het in 1991 ernstig beschadigd raakte door bombardementen van het Joegoslavische leger. Na de oorlog is de kathedraal volledig gerestaureerd, met de hulp van buitenlandse experts, en toen is eigenlijk pas ontdekt hoe bijzonder de kathedraal werkelijk is.

Daarna lopen door de eeuwen oude straten van de stad die door de Kroaten zelf is gesticht. Smalle straten en af en toe een mooi plein.

Sibenik Sibenik straatje Plein Sibenik

Sibenik boulevardWe lopen over de kleine boulevard en een stukje om de stad heen. Hier bevindt zicht de steile en vele trappen naar 1 van de 4 forten van Sibenik. De stad wordt beschermd door vier oude forten: St. Ivan, St. Mihovil, St. Nicola and Šubićevac.  We maken de klim naar het Fort dat in het centrum ligt, St. Mihovil (St. Michael's Fort). Vanaf het fort heb je een prachtig uitzicht over de stad, de zee en de vele eilanden voor de kust. Het was de klim meer dan waard en maken dan ook de nodige kiekjes. Een impressie hieronder:

Sibenik vanaf fort Sibenik op fort samen 2 Sibenik op fort samen Sibenik op fort 2 Sibenik op fort fred Sibenik op fort Sibenik Fort tvrđava_sv_mihovil_7-1200x9001

Sibenik park samenWe wandelen weer terug naar benden en nemen een terrasje. Vervolgens zoeken we de fietsen die bij een parkje staan. Op het fietsje terug en lekker luieren.

Dovidenja,

Fred en Jolanda

1. Freek:
    10 juli 2017
    Ook ff door de kloof varen ca zee naar Sibenik en dan voorlangs richting Krka watervallen. Mooi vaarwater waarbij, door de kloof, alles opeens zoet water is !