Dag 3 en 4 Bled (en 50 tinten groen)

20 juni 2017 - Bled, Slovenië

Maandagochtend rond 10uur vertrekken we van st. Veit richting Slovenië. Een kleine rit van 208km. Zonder een probleem crossen we door Oostenrijk, net voor de grens met Slovenië kopen we een vignet bij een benzinepomp. We komen aan bij de Karawankentunnel. Deze ligt op de grens tussen Oostenrijk en Slovenië en doorkruist het Karawankengebergte, ongeveer halverwege van deze 7,8km lange tunnel ligt de grens. Het verkeer is er rustig maar juist voor de tunnel gaat het bord op rood met de mededeling tunnel gesperd!

De KarawankentunnelWe verblijven een tijdje (bijna een uur) met uitzicht op de ingang. Als we eindelijk kunnen doorrijden zijn we zo op camping Bled aan het meer.

Rond 15.00u parkeren we de camper op het allerverste veldje van de ingang. 5 uur voor 200km (inclusief even boodschappen doen bij supermarkt in Slovenië).

Op camping BledDe camping ligt recht tegenover het meer dus we gaan na de rit even verkoeling zoeken bij het meer. Jolanda ligt er zo in maar voor mij is het meer nog net iets te koud (ik weet het een watje...).

Goed vertoeven aan het meer

Een impressie van het meer:

Meer Bled kasteel en kerk

Kasteel Bledmeer van Bled hartMeer van Bled bootjes

Dag 4

Na een ontbijtje pakken we de fiets om een stukje op de pedalen te klimmen. We zetten koers naar het noorden richting Soteska Vintgar. Een kloof die de moeite waard zou moeten zijn om te bezichtigen. De weg erna toe is vrij steil. Een flinke klim met 30gr. Maar na 5,5km zijn we bij de ingang. We betalen €5,- intree pp en vervolgen de kloof te voet.

De kloof is maar 1,6 kilometer lang. Je loopt over bruggen en houten wandelpaden langs steile rotswanden en boven het snelstromende, heldergroene water van de Radovna-rivier. Op plaatsen waar het water wat rustiger is, kun je de vissen zien zwemmen. Aan het eind van de route ligt de 16 meter hoge Šum-waterval.

De omgeving en het water is gevuld met steeds weer een andere tint groen. Met recht is deze plek "50 tinten groen" :)

Hier een impressie:

Vintgarkloof Fred op brugVintgarkloof samen2

Vintgarkloof Fred2Vintgarkloof Fred

Vintgarkloof Jolanda op brug zoomVintgarkloof  Jolanda brug

Vintgarkloof5Vintgarkloof4Vintgarkloof 3Vintgarkloof samen 2

Vintgarkloof samenVintgarkloof 1

Eenmaal terug op de camping gooien we wat "Ćevapčići" op de BBQ met een koel biertje (en Jolanda neemt nog even een duik in het meer). Morgen reizen we weer door richting Kroatië.

Adijo prijatelji
Fred & Jolanda

1. Theo:
    21 juni 2017
    Echt prachtig daar zo te zien . En ben je nog niet eens in Kroatië . Veel plezier verder hoor.
  2. Bep van de Luijtgaarden:
    22 juni 2017
    Wat is het daar super mooi zeg!!! Veel plezier nog Gr Bep.