Dag 7 en 8 (Rovinj)

24 juni 2017 - Rovinj, Kroatië

Camping PolariWe vertrekken wat later vandaag, rond 11.00u zetten we koers naar de volgende camping. Deze ligt maar 51km verder dus rond 12.30u parkeren we op camping Polari. Een enorme camping/bungalowpark. We kiezen een rustig plekje en verkennen de camping. Man wat is die groot. 3 bakkerijen 2 restaurant, diverse snack en ijs tentjes.

Zwembad polari

De volgende ochtend fietsen we naar het oude centrum van Rovinj.

Rovinj 1We komen aan bij de haven met vele restaurantjes vervolgens komen we bij het Trg Marsala Tita (plein), wat nu vol geparkeerd staat met oude Engelse autotechniek (MG clubs van vele landen).

Rovinj 2

Rovinj 3We gaan nog een stukje verder langst, het water want hier staat een lekker zeebriesje en de temperaturen zijn al weer ruim boven de dertig graden. Diverse mooie uitzichten over de zee en als we om het dorpje heenlopen gaan we bergopwaarts.

Rovinj Fred Rovinj 5

Rovinj kerkUiteindelijk komen we bij het belangrijkste monument van Rovinj: de St. Eufemija kerk met haar 60m hoge klokkentoren. We bezoeken de kerk maar de toren beklimmen laten we even schieten ondanks het beloofde mooie uitzicht.
Vanaf hier gaat het bergafwaarts en lopen het autovrije centrum binnen,

Rovinj straatjeHier raak je al snel verzeild in een netwerk van oude straatjes die als een doolhof door het stadje lopen.  We komen uit bij de poort of boog van Balbi die aan het plein ligt. Tijd om een terrasje te scoren. We doen dat ook en hierna lopen we nog wat door de oude straten waar hier en daar nog de Romeinse oude bestrating ligt (die erg glad blijkt te zijn) we komen bij een markt en zien kans even een stukje de zee in te kunnen lopen (even pootjebaden). We lopen terug, wederom door de oude straatjes en zoeken onze fietsen.

Rovinj huis  knoflook Huisjes in het water

Eenmaal gevonden, fietsen we terug naar de camping om daar snel om te kleden en een duik in de zee te nemen want het is erg warm vandaag.

Volgens mij is Werner Pluskat hier ook geweest :)

pluscat

Doviđenja