Dag 19 en 20 (Pineda de Mar)

22 juni 2016 - Pineda de Mar, Spanje

Na heerlijk aan het het strand gezeten te hebben verkassen we het rijdend huisje ongeveer 180 km noordelijk, in Pineda de Mar op camping Enmar.

Even de boulevard daar verkennen voor de verandering, dit levert weer eens wat mooie kiekjes op. Salut!

dag 20 stranddag 19 eten2

dag 19 eten

Ook maken we ons op om op deze camping en het strand het feest mee te maken.

De nacht van San Juan of midzomers nacht, is een oud en traditioneel feest in veel Europese landen. In Spanje en Portugal is het traditie om de zomer te verwelkomen met vele kampvuren en knallende rotjes te gooien. Het feest wordt gehouden tijdens de nacht van 23 op 24 juni terwijl de kortste nacht van het jaar eigenlijk die van de 21e juni is.

dag 19 estrellaIk het op aanraden van Marco Mol (de zoon van Manita) maar eens wat Estrella Galicia en Coca ingeslagen. Een lekker zacht biertje blijkt, de Coca is een lekkere maar heel zoete koek, er bestaan vele soorten en deze heeft een soort amandel spijs vulling. Ook zag ik nog een Empanada de Atun, deze even proberen. Nu ben ik al weg van tonijn maar dit is echt lekker. Binnen no-time is ie weg.

dag 20 straatjeOverdag begint de jeugd al te knallen met vuurwerk in het straatje op de camping staan we tussen de Spanjaarden en de versiering wordt al opgehangen.

We spreken een Hagenees als we wat zitten te eten op de camping bij een de wedstrijd België-Zweden. Nou maak je buik maar nat wat die Spanjaarden worden helemaal gek. We wachten af.

dag 19 sangriaOndertussen drinkt Jolanda haar eerste Sangria.. hahaha. Die heb ik maar opgedronken.

Zodra de zon onder gaat worden de tafels op straat gezet en aan elkaar geschoven, de families komen in grote getale op visite en hebben allemaal eten bij. Ze eten gezellig aan lange tafels. Tegen middernacht gaan we richting stand. Er op veel vuurwerk afgestoken, maar het is vooral klein vuurwerk en veel knal. Hier daar wat mooi groter vuurwerk. We lopen het strand af en nemen een drankje bij wat lijkt een open lucht discotheek. Vreugde vuren worden op strand aangestoken door de jeugd. We hebben een plaatsje benedenwinds, het duurt niet lang voor dat we weer verkassen aangezien de Spaanse jeugd ons rooksignalen geeft. Vol verwachting klopt ons hart in afwachting wat er om middernacht en daarna gaat gebeuren.

Het feest gaat door zoals eerder deze avond en geen spektakels, klein beetje teleurgesteld druipen we af naar de camping. Nog een afzakkertje en we gaan slapen, meeste lawaai is al gestopt rond 2. Straks vertrekken weer iets noordelijker, Roses onze laatste verblijf in Spanje voor we weer voet gaan zetten op Frans grondgebied.

¡Adiós Amigos!dag 20 zwembad