Dag 10 Tarragona (en platja Torre de la More)

13 juni 2016 - Tarragona, Spanje

Vanaf Camping Torre de la More bezoeken we Tarragona, nemen de lokale lijn 12 van de busdienst op aanraden van de camping omdat het niet toegestaan is om te fietsen op de weg naar Tarragona.

dag 10 op de uitkijkAangezien de temperaturen al vroeg richting de 30 graden gaan besluiten we om in late middag richting Tarragona te gaan en eerst even op strand vertoeven.

dag 10 panorama platja de la MoraHier maken we natuurlijk nog even wat foto's. Rond 15.00u vertrekken we met het busje naar Tarragona. Het is inmiddels wel erg warm, gelukkig heeft de bus airco en kunnen we even bijkomen.

Dag 10 Terrasje TarragonaDaar aangekomen nemen we eerst een terrasje (wederom met uitzicht op zee).

In het warme Tarragona smaakt de koude Cerveza erg lekker.

Even van het uitzicht genieten en maar weer eens een fotootje (

dag 10 op uitkijkWe lopen langs het strandje dan door een woonwijk (even steil omhoog) om aan te komen bij amfitheater van Tarraco (de Romeinse naam van Tarragona) wat in verte al zagen liggen.

Na nog een flinke klim met trappen staan boven bij het amfitheater.

dag 10 amfitheater van Tarraco4In het amfitheater was plaats voor 15.000 personen en het had een ellipsvormige vorm. De afmetingen was 130 op 102 meter.

Helaas was het vandaag gesloten dus we konden niet door het amfitheater wandelen en de sfeer opsnuiven van de spektakels die daar afgespeeld hebben na de bouw in de 2e eeuw N.C. het werd gebruikt voor van alles van de munera (strijd der gladiatoren) tot de venationes, (strijd met dieren). Maar ook jachtpartijen, atletische tentoonstellingen en martelingen tot de dood er op volgde (christenen) kwamen hier aan bod. Op 21 januari 259 bisschop van de stad Fructuoso samen met zijn diakens er levend verbrand.

Het is dicht gebouwd bij de zee zodat de dieren gemakkelijk per boot aangevoerd konden worden en deel van de tribune is in de natuurlijke helling gebouwd.
Zo genoeg historie nu we lopen nog verder omhoog naar het centrum voor een drankje en hapje.

dag 10 biertjeWe nemen plaatst in de winkelstraat (in het midden) op een terrasje waar naast ons een groepje gepensioneerde Spanjaarden voluit aan het discuteren zijn. Wat een prachtig taaltje. We krijgen een Cerveza in grote stevige drinkbeker die me meer aan Duitsland doet denken. maar het bier blijft er heerlijk koud in. Vergezeld van wat lekkere tapas.

Zo.. we hebben weer bijgetankt en vervolgen onze route om onze culturele honger te stille. We wandelen met zon flink op het bolletje het oude centrum in. Smalle zeer steile trapjes liggen in het verschiet. Gelukkig zorgen de hoge gebouwen voor de nodige verkoeling. En aan het einde van de klim wacht ons de Kathedraal van Santa María de Tarragona.

dag 10 plein tarragonaMaar eerst even klimmen langs mooie straatjes en komen langs een mooi plein wat doet denken aan pleinen in Toscane (alleen wat kleiner) maar zeker zo mooi.

dag 10 straatje Tarragonadag 10 straatje Tarragona2

De Kathedraal wordt zichtbaar door de inkijk van de smalle straat. Nog meer trappen.. Later lees ik dat de kerk op het hoogste punt ligt van Tarragona. De Kathedraal oogt niet groot maar schijn bedriegt het is een enorm complex achter de slanke voorgevel.

Dag 10 Catedral de Santa María de Tarragonadag 10 Catedral de Santa María de Tarragona (3)dag 10 Catedral de Santa María de Tarragona (4)

dag 10 even kloppenIk klop even aan maar er is niemand thuis.

We houden na een wandeling terug door de oude binnenstad het voor gezien, we nemen de bus terug naar de camping.

We hebben weer voldoende cultuur opgesnoven.

Morgen gaat de reis weer verder richting het zuiden en komt Valencia al dichtbij. Maar eerst nog even Peñíscola bezoeken.

¡Adios Amigos!