Dag 11 en 12 (Peñiscola)

15 juni 2016 - Peñíscola, Spanje

Vanaf Torre de la More (Tarragona) vertrekken we voor de laatste tussenstop onderweg naar Valencia. We parkeren het rijdend huisje in Peñíscola.

We komen aan tegen de middag, de zon brand flink op de knar. We doen het even rustig aan. De camping (El Edén) ligt minder dan 100m van het strand en nemen eerst maar een duik. Er staat een stevig windje waardoor je niet door hebt hoe hard de zon brand. Je krijgt ook nog een gratis scrub. Na een uurtje houden we het voor gezien en keren terug om nog even aan het zwembad te liggen en daar een duik te nemen (zijn we gelijk van al dat zand af). In de avond avond gaan we uit eten, een buffet op aanraden van een vriendelijke Belg. Voor 12 euro p.p. eten we op de boulevard. Het is geen super eten en een typisch hotel buffet. maar ja wat wil voor die paar euro's, 2 flesjes wijn erbij en een fles water om het weg te spoelen.

De volgende dag fietsen we de boulevard af en gaan in de avond Peñíscola verkennen met name de Papa Luna.

dag 12 peniscola zandkasteel bouwenMaar eerst help ik nog even een kleine spanjaartje met een zandkasteeltje bouwen, even laten zien hoe we dat doen in Hollanda...

dag 12 peniscola zandkasteel zoom

dag 12 peniscola speeltuin draakOp de boulevard is iemand bezig geweest na een cursus "creatief met kapotte Spaanse tegeltjes" en een mooie draak gemaakt voor de speeltuin en een kunstzinnig voorwerp.

dag 12 peniscola moziek op boulevard

Peñíscola in de avond.

De naam komt van het Latijnse peninsular of peninsula (schiereiland) en drie pausen hebben, buiten Vaticaanstad,  hier hun zetel gehad. Een belangrijke paus is Papa Luna (Benedictus XIII). Maar Peñiscola heeft nog meer beschavingen gekend zoals de Romeinen, Arabieren en Grieken.

dag 12 peniscola smalle straatjes en witte huisjesKleine smalle straatjes lopen we steil omhoog, soms via trappen. De witte huisjes lijken tegen elkaar geplakt vanaf de zee tot het kasteel en zien er bijna allemaal hetzelfde uit.

dag 12 peniscola smalle straatjes en witte huisjes2In het oude centrum van Peñiscola zijn kleine barretjes, restaurantjes en winkeltjes.

dag 12 peniscola uitzicht

De dikke vestingmuren rondom de stad bieden verschillende uitkijkpunten met schitterende panoramische uitzichten over zee. Een leuke plaats om even uit te rusten en van de omgeving te genieten.

dag 12 peniscola papa luna

dag 12 peniscola monument papa lunaIk kniel nog even bij het monument voor Papa Luna.

Van al dat wandelen en klimmen krijg je dorst dus even een terrasje opzoeken.

dag 12 peniscola voetbal kijkenWe vinden een terras in een binnenplaats tussen de dikke stadsmuren. In deze middeleeuwse omgeving bij avondlicht hangt buiten een mooie grote breedbeeld TV met de wedstrijd Frankrijk-Albanië. Wat een prachtige, geweldige, fantasiche en ideale plek om met een heerlijk wijntje erbij en een heerlijk temperatuur in deze mooie omgeving voetbal te kijken.

dag 12 peniscola voetbal kijken2dag 12 peniscola kustlijn

Hier kijken we de wedstrijd af voordat we weer richting de camper gaan en na een nachtmutsje een welverdiend tukkie gaan doen.

¡Adiós Amigos!