Dag 13 (Valencia)

16 juni 2016 - Valencia, Spanje

We zijn aangekomen op de camping net onder Valencia. Camping Devesa Garden. Deze ligt tussen het meer van Albufera en de zee en wordt omgeven door rijstvelden.

De plek waar we parkeren ligt tussen de rijstvelden en de kinderboerderij in. Boven ons een groot groen net als bescherming tegen de zon. We lopen een rondje langs de dieren, er staat van alles. Kippen, eenden, een hertje, struisvogels, schapen, een bok en een geit. Daarachter wat paarden en grote manege. Langs het restaurant komen we aan bij het zwembad.

We laten de camping voor wat het is en stappen op de bus naar het centrum van Valencia, de Linea 25. We rijden langs de rijstvelden en het modernistisch deel van de stad (deze bewaren we voor morgen om uitvoerig te bezoeken). Onderweg rond 16.05u gaat de telefoon van Jolanda, anoniem en ze schrikt zich een hoedje want vandaag zou er gebeld kunnen worden (tot 16.00u) als Rowena niet geslaagd was voor school. Het blijkt Rowena zelf te zijn om te vragen of er gebeld was. Ze was dus geslaagd en de schrik maakt plaats voor opluchting en vreugde.

Na 40 minuten stappen we uit in Valencia vlakbij de Jardín del Parterre. Onderweg hebben we een glimp opgevangen van de 9 kilometer lange, in de oude bedding van de rivier de Turia, groene tuin die de stad van west naar oost doorkruist, tot aan de Ciudad de las Artes y las Ciencias (Stad der Kunsten en Wetenschappen).

dag 13 valencia beeldEven een foto van het beeld van een ventje op een paard.(zou zomaar Jaume el Conqueridor kunnen zijn,voor insiders hij was heerser over het Koninkrijk van Aragon met de belangrijkste titels van de koning van Aragon, de koning van Mallorca, de koning van Valencia, graaf van Barcelona, Comte d'Urgell en de heer van Montpellier ( 1213 - 1276 ) ).

We wandelen door naar het historisch gedeelte van de stad.

Dag 13 valencia straatWe lopen door prachtige straten met mooie gebouwen, de een nog mooier dan de andere. Wat mij opvalt na Barcelona bezocht te hebben is dat hier alles in perfecte staat van onderhoud is en het er helemaal niet druk is. Zeker zijn er wel mensen maar er is ruimte genoeg en nergens staan rijen toeterende spanjolen.

Dag 13 valencia huisDe gevels zijn goed onderhouden en je krijgt het gevoel dat dit geen arme stad is. Verrassend mooi.

We kijken onze ogen uit en lopen ook langs diverse prachtige pleinen. Al dat lopen maakt dorstig en hongerig dus strijken we neer op een terrasje voor een drankje en hapje. We proosten gelijk op Rowena en sturen haar de foto (gratis WIFI op het terras) samen met de rekening.

Dag 13 proost op Rowena

Dag 13 valencia pleinWe wandelen voldaan en verfrist verder en komen aan op eén van de bekendste pleinen in Valencia, Plaza de la Reina.  Plaza de la Reina betekent letterlijk “het plein van de koningin”. Het plein is namelijk toegewijd aan de koningin María de las Mercedes de Orleans.

Aan dit plein staat de prachtige kathedraal van Valencia. Verder zijn er veel eetgelegenheden en straalt het plein gezelligheid uit.

We lopen nog wat door de stad en komen uit op Plaza del Ayuntamiento. Letterlijk betekent dit het gemeentehuisplein. Dat is logisch, want het Valenciaanse gemeentehuis (ayuntamiento) is gelegen aan dit plein.

Dag 13 valencia gebouw 4Dit driehoekige plein van eclectische architectuur wordt opgeluisterd door de centrale fontein (stond helaas niet aan) en de kleurrijke bloemenstalletjes. Rondom liggen enkele van de meest representatieve gebouwen en plaatsen van de stad, zoals de stierenarena, het station Estación del Norte, het stadhuis van Valencia, het postkantoor en de Plaza Redonda.

Dag 13 valencia gebouwDag 13 valencia plein2

Dag 13 valencia gebouw 2Dag 13 valencia gebouw 3

Dag 13 valencia arena de torroEven een rondje langs de Arena de Torro voordat we weer terug gaan met busje 25 naar de camping.

Hier aangekomen merken we een van de nadelen van de rijstvelden en stilstaand water. Een mega hoeveelheid kleine muggen had vandaag uitgekozen om uit te komen. De douchegebouwen zaten zo vol met deze kleine jongens dat je geen zin meer had om een douche te nemen.

Geen nood ze leven maar een week en het is goed voedsel voor de vele vogels in dit natuurpark (Albufera). Nog 1 dag Valencia morgen en dan verkassen we nemen we ons stellig voor.

¡Adiós Amigos!

1. Theo:
    20 juni 2016
    Ziet er allemaal erg leuk en mooi uit hoor .gr vanuit het warme Turkije.