Dag 14 (Valencia dag 2)

17 juni 2016 - Valencia, Spanje

Vandaag bezoeken we Valencia voor de 2e dag.

We ontbijten bij de camper en vertrekken weer met busje 25 naar Valencia.

Dag 14 valencia modern deel2Deze keer stappen we al eerder uit bij het modernistisch deel ofwel het Ciudad de las Artes y de las Ciencias wat zoveel betekend als Stad van Kunst en Wetenschap. De gebouwen zien er futuristisch uit en het water rondom de gebouwen maakt het nog spectaculairder.  Het bestaat uit zes onderdelen: Oceanografico, L’Hemisferic, L’Umbracle, Museo de las Ciencias, Palau de les Arts en het Agora.

Normaal ben ik altijd weg van oude gebouwen maar dit deel was zeer indrukwekkend en heel mooi om te zien. Immens groot en je vraag je af hoe het zo blijft staan. En wat een grote overspanningen, knap stukje techniek met architectuur als je het mij vraagt. Jammer dat 1 deel van het water was weggepompt voor een grote schoonmaak, maar dat mag de pret niet drukken.

Dag 14 valencia modern deel4Op het L’Hemisferic (ook wel “Het Oog” genoemd, vanwege de vorm van het gebouw. Dit heeft de vorm van een mensen oog) wordt er door middel van klimmers gewerkt, ik vermoed om het enorme mozaïek aan de buitenkant te herstellen.

Dag 14 valencia modern deel1Dag 14 valencia modern deel3Dag 14 valencia modern deel5

We spenderen bijna een halve dag hier en maken nog even een fotootje bij 2 van de vele beelden.

Dag 14 valencia BeeldDag 14 valencia Beeld2

Dag 14 valencia bustoeristenVanaf hier gaan we de toerist uithangen en nemen Valencia bus turistic. Je weet wel zo'n dubbeldekker met een open bovendek die zich een weg baant door de stad. Wij noemen hem de hop on hop off bus.

We nemen de "Ruta B Marítima" en maken een ritje door het havengebied. Na een half uurtje bus zitten hebben we het eigenlijk wel gehad en stappen uit langs de oude bedding van de rivier de Turia. Je kan hier overstappen op de andere route van de bus (historisch deel) maar we besluiten wandelend het oude gedeelte in te gaan.

Dag 14 valencia oud deel1We wandelen door de wijk El Carmen en zijn paleizen. Deze eeuwenoude wijk van de stad groeide tussen twee stadswallen, namelijk die van de moslims en die van de christenen Een wandeling door het doolhof van keien straatjes langs de indrukwekkende middeleeuwse gebouwen. We lopen onder de middeleeuwse poorten van de Torens van Quart en de Torens van Serranos door.

Dag 14 valencia oud deel4We komen aan op een heel mooi plein en besluiten deze omgeving in ons op te nemen onder een genot van een wijntje.

Het blijkt het Plaza de la Virgen te zijn. Je kijkt hier op andere kant van  de kathedraal van Valencia, de "Basílica de la Virgen de los Desamparados" (basiliek van de maagd van de hulpeloze) en in het midden een opvallende fontein.

Dag 14 valencia oud deel3Deze fontein (officieel Fuente Del Agua de la Acequia) komt uit 1976 en werd gemaakt door de beeldhouwer Manuel Silvestre Montesinos. Velen denken dat dit een beeld van Neptunes is, maar hier wordt de Turia rivier weergeven met daaromheen acht naakte vrouwen die staan voor de belangrijkste irrigatiekanalen uit de provincie Valencia. Water en irrigatie zijn erg belangrijk voor Valencia!

Dag 14 valencia oud deel5We zien ook het watertribunaal waar ik het een en ander over gelezen had.

Elke donderdag om 12:00 komt een Watertribunaal (Tribunal de las Aguas) bijeen op het Plaza de la Virgen. Dit is het oudste tribunaal van Europa en staat ook op de lijst van UNESCO. In het geval dat er een conflict is gerelateerd aan de waterkanalen/irrigatie kunnen boeren hier naar het tribunaal komen. Het Watertribunaal kan dan een uitspraak doen, deze is bindend en men kan niet in hoger beroep gaan. Deze bijeenkomst vindt plaats voor de deur Puerta de los Apóstoles (gotische ingang) van de kathedraal. Verschillende bronnen vertellen dat het Watertribunaal uit 960 na Christus stamt!

We verlaten het plein en lopen nog wat rond waarna we besluiten om de botanische tuin te bezoeken aan de rand van het centrum. In het "Jardí Botànic" maken we bij al die mooie planten en bomen nog maar eens wat kiekjes.

Dag 14 valencia botanische tuin1Dag 14 valencia botanische tuin3Dag 14 valencia botanische tuin2

Dag 14 valencia ijsjeVanaf hier wandelen we weer terug het centrum in, ik neem nog even een ijsje. Ook kopen we nog even een souvenir voor Marceline en Rowena, die ik nu wel een beetje begin te missen. Ondertussen en het is al weer tijd om Valencia gedag te zeggen.

¡Adiós Valencia!.

Maar nog niet voordat we nog even genieten van een Spaans wijntje op het terras.

We nemen het busje 25 weer terug naar de camping, waar we de rest van de avond binnen in de camper vertoeven vanwege de vele zwermen muggen.

Een beetje jammer want dit is de laatste avond dat we samen met Johan en Manita reizen, zij beginnen morgen aan hun terugtocht en wij vertrekken richting het binnenland naar Zaragoza. Maar ongetwijfeld drinken we er nog een paar samen als we weer thuis zijn, terwijl de vakantieverhalen over de tafel vliegen.

¡Adiós Amigos!