Dag 15 en 16 (Zaragoza)

19 juni 2016 - Zaragoza, Spanje

Deze ochtend nemen we afscheid van Johan en Manita en na het ontbijt en zetten koers naar Zaragoza. De rit van van Valencia naar Zaragoza is ongeveer 320km, Een stukje noordelijker en het binnenland in.

Eerst crossen we nog even een stukje dwars door Valencia met het woonmobieltje en vangen nog een glimp op deze mooie stad. Waarna we camper weer volgooien met diesel. We gaan de A-23 (de Autovia Mudéjar) op voor een paar honderd kilometer snelweg. Deze weg is verrassend geen tolweg. Hoewel het uitzicht prachtig is, je kan er kilometers ver kijken zonder een huisje te zien, begint het behoorlijk te waaien en moet ik de snelheid wat aanpassen. Het eerste deel loopt door een bergachtig landschap. De hoogste bergpas is de Puerto de Escandón, even ten zuiden van Teruel, op 1223 meter hoogte. Ten noorden van Teruel verandert het landschap van bebost naar woestijn. Hier wordt het bijzonder stil op de snelweg (rijdt wel lekker door, als het niet zo zou waaien).

We komen in de middag aan bij camping Ciudad de Zaragoza, een typische stadscamping, niet bijzonder maar dicht bij een stad. We doen het rustig aan en bezoeken de stad pas morgen op de fiets. We zetten de stoeltjes en tafel buiten, dit maar van korte duur, hoewel de temperatuur heerlijk is waait het er enorm en de stoelen waaien om. Jolanda besluit om een wasje te doen en ik ga alvast verkennen op de fiets hoe we naar de stad moeten fietsen. Krijg een mooi kaartje en uitleg bij de receptie en vol moet ga ik op pad. Het is maar een kilometer of 6.

2 uur later kom ik weer terug op de camping, ik had in het begin een verkeerde afslag genomen en heb de buitenwijken van Zaragoza gezien. Uiteindelijk was het me nog wel gelukt om het centrum te bereiken.

De volgende morgen fietsen we samen naar Zaragoza, nu wel in 1 keer goed en het is makkelijk te fietsen, even wennen aan het feit dat fietspaden ineens op een rechte weg ophouden, je dan in een strook in het midden moet fietsen en dan plots weer op de weg en dan weer op klein strookje naast de weg.

We komen aan in het centrum en leggen de fietsen met dubbele sloten vast aan het fietsenrek, op aanraden van de camping.

Ik had geen idee hoe deze stad zou zijn en laat me dus verassen, buiten dat ik gelezen heb dat een bezoek aan Catedral-Basílica de Nuestra Señora del Pilar de reis al de moeite waard maakt.

dag 16 Zaragoza17We lopen de binnenstad in en het is er behoorlijk druk. We lopen met vele richting El Pilar als muziek ons naar een zijstraatje lokt. Hier speelt een traditioneel bandje en de lokale mensen worden verleid tot een dansje. Mooi gezicht is dat spontane voorbijgangers deelnemen aan een dansje. Door mijn gedachte gaat "begin de dag met een dansje"

Hierna lopen we door een drukke winkelstraat en aan het einde tekent zich een kerk. We lopen er naar toe en komen uit op een vrij groot plein. Het is het Plaza del Pilar, één van de grootste pleinen van Europa met een lengte van 1500 meter.

De kathedraal is groot en mooi, vier kloktorens staan op de hoeken, volledig in barokstijl is gebouwd.

dag 16 Zaragoza 19

De kathedraal vereert Maria onder haar titel Nuestra Senora del Pilar, gekend als Onze-Lieve Vrouw van de Zuil. Op deze plaats aan de rivier zou de Moeder Gods na haar dood aan Jakobus de Meerdere zijn verschenen. Ze vroeg aan Jacobus er een heiligdom te bouwen. Sindsdien is deze plek een bedevaartsoord, met nationale devotie. Volgens de traditie het de eerste kerk is met Mariaverschijningen. Ik vindt het vooral een machtig bouwwerk :).

Op het plein is er een middeleeuwse markt, vandaar al die mensen waar we onszelf tussen mengen.

dag 16 Zaragoza4dag 16 Zaragoza7

dag 16 Zaragoza6dag 16 Zaragoza3

We lopen naar de andere kant richting de rivier de Ebro. Vanaf hier heb je prachtig uitzicht op de kathedraal en ook hier staat het vol met kraampjes met oude ambachten en eten.

dag 16 Zaragoza8

We lopen de brug over en in het midden maken we natuurlijk wat kiekjes en genieten wederom van het uitzicht.

dag 16 Zaragoza10dag 16 Zaragoza11

We lopen terug naar het plein om even neer te strijken op een terras, wat maakt deze stad je dorstig. Even wat drinken en mensen kijken en dan weer richting de fietsen. Nog even een kiekje op het plein.

dag 16 Zaragoza13

Als we bij de fietsen aankomen gaan we fietsen langs de Ebro richting de Expo gebouwen die in 2008 hier is gehouden met het thema water.

dag 16 Zaragoza18dag 16 Zaragoza 20

Vanaf hier gaan fietsen we weer richting camping.

Op de camping kijken we nog hoe de reis verder zal gaan. De planning was richting de westkust van Spanje via Pamplona en dan noordwaarts Frankrijk in. Echter als ik de weerberichten bekijk is het nog 3 dagen mooi weer daar en dan wordt het wisselvallig. Nemen we de gok of gaan we terug naar oostkust aan de middellandse ze? We zitten ter hoogte van Barcelona en daar is weer de komende week heerlijk. Jolanda hakt de knoop door en bewaren de westkust voor een andere keer.

Morgen weer richting het oosten.

¡Adiós Amigos!