Dag 8 Barcelona

11 juni 2016 - Barcelona, Spanje

We vertrekken met een bus naar Barcelona in de ochtend voor een bliksembezoek.

Als we 45 minuten later aankomen op Plaça de Catalunya zien we gelijk waarom ze dit het drukste plein noemen van Barcelona. Wat een mensen.

We kijken eerst even tot hoe laat we een trein terug hebben in de avond. Dat blijkt makkelijk te zijn met de R1. We pakken de hop on hop off bus om een rondje te doen. We hebben Barcelona al vaker bezocht dus echte must haves hebben we niet. Gewoon genieten van de stad.

dag 8 uitkijk over de stad panoramaWe stappen uit bij het Museu Nacional d'Art de Catalunya het is een nationaal kunstmuseum gevestigd in het Palau Nacional op de Montjuïc-heuvel. Bij de ingang heb je prachtig uitzicht over de stad en er is een terrasje. We maken wat foto's en genieten van het uitzicht en op de achtergrond speelt een Spaanse gitaar.

(videootje van gemaakt)

dag 8 uitkijk over de stad2dag 8 uitkijk over de stad4dag 8 uitkijk over de stad3dag 8 museu d'art Catalunya2

We lopen hier een rondje voordat we weer verder gaan richting de haven.Tijd om het museum te bezoeken nemen we niet.Ondertussen genieten we van het uitzicht en stappen even later uit bij het MUSEU MARÍTIM DE BARCELONA om over de haven te flaneren. Maar wat is het druk hier.

dag 8 IMG_4211We lopen even naar 1 van de kenmerken van Barcelona voor een foto, midden op het plein Placa del Portal de la Pau in Port Vell staat het 60 meter hoge standbeeld van de ontdekkingsreiziger Christoffel Columbus.

dag 8 Port de BarcelonaNa een bezoekje aan Port Vell, over de voetgangers brug genaamd Rambla de Mar en een kort kijkje in winkels daar lopen we terug naar de Rambla.

dag 8 la Rambla

We lopen de 1200m lange en drukke La Rambla af wat oorspronkelijk een droge rivierbedding was die bij hevige regens het water van de bergen naar de zee leidde.

We lopen richting het Plaça de Catalunya. De Rambla is opgedeeld in vijf delen, waardoor Spanjaarden ook wel spreken van “Las Ramblas”.

In het eerste deel vanaf Port Vell zijn er vele ambachtelijke eet tentjes. Een soort proeverij. Je kan een kaart kopen om bij de tentjes wat te kunnen bestellen, helaas staat daar een hele rij en dat gaat me net te ver.

dag 8 Mercat2Halverwege de Rablas komen een versmarkt tegen, we nemen er even een kijkje. wat een markt. Het blijkt De Mercat de la Boqueria (officieel: Mercat de Sant Josep) te zijn en is de grootste versmarkt van Spanje gelegen in het Sant Joseph deel van de Rambla.

dag 8 MercatDe Boqueria heeft een verkoopoppervlakte van 2.583 m² en wordt omringd door een gebouwengalerij en is aan vier zijden toegankelijk vanaf de omringende straten. Het is er gigantisch druk maar we banen ons een weg om rondje te doen.

Hierna lopen we de Rambla verder af en eten even wat tapas met een drankje natuurlijk.

dag 8 familia sagradaBij Plaça de Catalunya nemen we weer de hop on hop off bus en gaan even langs de Sagrada Família. Het levenswerk van  Antoni Gaudí waarvan in 1882 de eerste is gelegd en de geschatte einddatum is 2026.

We gaan verder en maken het rondje af met de bus, helaas hebben de tijd niet meer om met de Tramvia Blau del Tibidabo te gaan en de heuvel te bezoeken waar een kerk staat die vergeleken wordt met de  Sacré-Cœur uit Parijs. Ook staat er op de heuvel een amusementspark met zowel oude als nieuwe attracties. Deze bewaren we dan maar voor de volgende keer.

dag 8 draak hek landgoed GuelWe vangen nog even een glimp op van Güell Pavilions met het hek met een smeedijzeren draak, een van de eerdere werken van Gaudí en later het station van FC Barcelona (maar daar zijn we al eerder in geweest).

We drinken nog wat bij Plaça de Catalunya en shoppen nog wat in de winkelstraten, Jolanda heeft er weer een mooie tas bij.

Hierna nemen we afscheid van Barcelona..  "¡hasta la vista!"

Morgen rijden we weer verder want er is nog meer te ontdekken.